مدت تعهد مناطق محروم برای پزشکان در حال حاضر چقدر می‌باشد؟

مدت تعهد مناطق محروم برای پزشکان در حال حاضر چقدر می‌باشد؟

طبق بخشنامه ۳۰ بهمن ماه ۱۴۰۱ مدت تعهد مناطق محروم از ۳ برابر کاهش یافت و در حال حاضر به شرح زیر می‌باشد:

۱. مدت تعهد در مقطع دکتری عمومی حرفه‌ای، شامل پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی از ۳ برابر به ۱.۵ برابر دوره تحصيلی مصوب کاهش یافت.

دوره مصوب رشته پزشکی ۷ سال (تعهد ۱۰.۵ سال) و در رشته دندانپزشکی و داروسازی ۶ سال(تعهد ۹ سال) می‌باشد.

۲. مدت تعهد در مقطع تخصصی پزشکی بسته به زمان فارغ‌التحصیلی متغیر می‌باشد:

  • برای افرادی که قبل از تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۳۰ فارغ‌التحصیل شده‌اند، مدت تعهد از ۳ برابر به ۲ برابر دوره مصوب آن رشته (برای رشته‌های ۴ ساله، ۸ سال) کاهش یافت.
  • برای افرادی که از تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۳۰ به بعد فارغ‌التحصیل شده‌اند، مدت تعهد از ۳ برابر به ۱.۷ برابر دوره مصوب آن رشته (برای رشته‌های ۴ ساله ۶.۸ سال) کاهش یافت.

۳. مدت تعهد در مقطع فوق‌تخصصی پزشکی از ۳ برابر به ۲ برابر دوره مصوب کاهش یافت.

۴. مدت تعهد در مقطع تخصصی و فوق‌تخصصی دندانپزشکی از ۳ برابر به ۲ برابر دوره مصوب تحصيلی کاهش یافت.

تبصره ۱: برای متعهدین سهمیه مناطق محروم به ازای تولد هر فرزند پس از تصویب این قانون (متولدین ۱۴۰۱/۱۱/۳۰ به بعد) ۶ ماه از مدت تعهد خدمت کسر خواهد شد.

پ.ن ۱: در تعهد دوره، ضریب k منطقه برای افراد بدون سهمیه مناطق محروم نیز مهم می‌باشد؛ مثلا کسی با ۴ سال تعهد در منطقه با ضریب ۳.۵ (عدد ۴ سال تعهد در ضریب ۳.۵ از ۵ ضرب شده و عدد ۲۸.۸ ماه به دست می‌آید.) فقط ۲ سال و حدود ۵ ماه خدمت می کند.

!! نکته مهم: در تعهد مناطق محروم این تعهد به هیچ وجه از ضریب موجود برای منطقه تاثیر نمی‌پذیرد و اعداد گفته شده همیشه ثابت خواهند ماند.

پ.ن ۲: برای عزیزانی که استریت وارد رشته‌های محروم شده‌اند، مدت تعهد آیا ۶.۸ سال می‌باشد یا ۶.۸ سال به علاوه ۲ سال تعهد دوره عمومی**؟!** این سوالی است که هنوز پاسخ قطعی ندارد اما خودم (دکتر حسین بهاری) شخصا ۲ بار با مسئولین حاضر در وزارت بهداشت صحبت داشته‌ام و این عدد را همان فقط ۶.۸ سال اعلام کرده‌اند.

#مناطق_محروم #تعهد #ضریب_کا #تخصص #فوق‌تخصص #پزشکی #دندانپزشکی #داروسازی